1990-04 De Remigiuskerk en haar muurschilderingen

De 5 apostelen (toegevoegd door redactie)

Daarnaast is een tableau van 5 apostelen met een breedte van 3.60 meter en een hoogte van 2.85 meter. Wat opvalt is dat de baldakijnen boven hun hoofden een meer afwisselende vorm hebben. Ook in de houding van de figuren is een ander motief gekomen; ze staan niet meer zo gelijkmatig naast elkaar op beide benen, maar meer in afwisselende standen, meer beweeglijk. Zou dat een reden zijn om te veronderstellen dat hier een andere schilder aan het werk is geweest?
Petrus staat met het gezicht recht vooruit. Zijn kenmerkende symbolen zijn een sleutel en een boek. In zijn spreekband staat: “Credo in Deum Patrem Omnipotentum, Creatorum Coeli et Terrae” (Ik geloof in God de almachtige Vader, schepper van hemel en aarde).
Naast Petrus staat Paulus, die met zijn gezicht naar Petrus is gekeerd, alsof hij wat tegen hem wil zeggen. Zij symbool is het zwaard en zijn spreekband vermeldt: “Vitam Aeternam” (een eeuwig leven). Andreas die ernaast staat is verzonken in overdenking. Hij was de broer van Petrus. Zijn symbool is het X-vormig kruis (daarom ook Adreaskruis genoemd), zijn spreukband vermeld: “Et in Jesum Christum, Fiilium Eius, Dominum Nostrum” (En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, Onze Heer).

Johannes en Jacobus de mindere staan beide driekwart naar elkaar gericht. Hier wordt door de schilder dus naar enige samenhang der beide apostelen gestreefd. Bij Johannes is het symbool de kelk, waaruit zich een slang opricht in zijn linkerhand, terwijl zijn rechterhand het kruisteken over de kelk maakt, als herinnering aan de vergiftigde wijn die hem zou zijn aangeboden en waaruit het vergif in de gedaante van een slang, door het kruisteken verdreven zou zijn. Zijn spreukband luidt:”Passus Sub Pontio Pilato, Cruci- fixus, Mortuus Et Sepultus Est” (Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven).
Tenslotte Jacobus de Oudere. Het symbool van hem is onduidelijk, vermoedelijk is het een pelgrimsstaf en een kruis. Zijn spreukband luidt: “Qui Conceptus Est De Spiritu Sancto, Creatus Ex Maria Virgine” (Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria).


Tenslotte de beide laatste groepen van ieder twee apostelen. In de beide hoeken van de choorafsluiting zijn de schilderingen 3.40 m hoog en 1.35 m breed, ieder met twee apostelen. In afwijking met de vorige waar boven iedere apostel een baldakijn welft, zijn de baldakijnen hier aanmerkelijk groter en boven iedere groep tot een groot geheel verenigd. De eerste met een groot gebouw van drie verdiepingen als symbool van de ark, de tweede met een kerkelijk gebouw met vele torens. Deze aanmerkelijke verschillen met de vorige groep zou ook hier kunnen doen veronderstellen dat meerdere schilders aan het werk zijn geweest bij de apostelschilderingen. De schildering van de gezichten is anders van kleur en de kleding van de apostelen is rijker en fijner gedrapeerd.
Philippus heeft als symbool de kruisstaf, hetgeen betekent dat hij gekruisigd is. Zijn spreekband is “Inde Venturus Est Judicare Vivos Et Mortuos” (Gekomen vandaar om te oordelen de levenden en de doden). Philippus staat er wat peinzend bij, Barthelomeus daarentegen staat vol bewondering uitgebeeld, zijn symbool is een mes, volgens de overlevering zou hij levend gevild zijn. Zijn spreukband is “Credo In Spiritum Sanctum” (Ik geloof in de Heilige Geest).
Tenslotte nog Thomas en Jacobus de Jongere. Het symbool van Thomas is een lans en Zijn spreukband “Descendit Ad Inferna, Tertia Die Resurrexit A Mortuis” (Nedergedaald ter helle, ten derde dage weder opgestaan uit de doden).
Dan nog Jacobus de Jongere waarbij de schilder als symbool een lakenvoldersstamper of staf heeft afgebeeld; hij zou met een staf zijn doodgeslagen. Zijn spreukband is “Ascendit Ad Coelos, Sedet Ad Dexteram Patris Omnipotentis” (Opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand Gods, de almachtige Vader).

Lees verder op pagina 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *