1995-04 Tramwegmaatschappij “De Graafschap”

Uit de Olde Kaste 1995-04

Auteur: Jan Wuestenenk

Het wel en wee van de Tramwegmaatschappij “De Graafschap”

In het jaar 1882 ontstonden de eerste plannen tot oprichting ener tramwegmaatschappij. Een paardetram wel te verstaan. In dat jaar vroeg Mr.A.Nulant te Den Haag een vergunning aan voor het oprichten van een paardetram om de Achterhoek uit zijn isolement te halen. De bedoeling was dat de tram zou gaan lopen van Zutphen — Warnsveld — Vorden naar Hengelo. Later zou de lijn doorgetrokken worden naar Doetinchem. Dit plan ging om onbekende reden niet door. Het zou toch nog 21 jaar duren voor er een echte tram zou komen. In 1896 kreeg notaris J.M. Koning vergunning, maar wat nog belangrijker was financiële steun voor de aanleg van een paardetram van Hengelo naar Vorden. Deze tram zou dan aansluiting krijgen op de stoomtram
Zutphen — Winterswijk. Nog voor er werd begonnen met de aanleg werden de plannen alweer gewijzigd. Er werd toch maar besloten een stoomtram aan te leggen.

Zo werd de vergunning over geschreven op de
Tramwegmaatschappij “De Graafschap”. (TMDG).
Op 22 juli 1902 werd te Zutphen ten overstaan van notaris J.M. Koning de
N.V. Tramwegmaatschappij “De “De Graafschap” opgericht.
Als commissarissen werden gekozen; B. Cuperus, J.G. Klaassen,
S.K.A. Baron van Nagel, P.G. Gallee en B. Ouweleen.
Het beginkapitaal van deze nieuwe maatschappij bedroeg f 181.000,–,

In Zutphen was gevestigd de Zutphensetramwegmij. Deze onderhield een paardetramdienst Zutphen — Warnsveld. De TMDG heeft deze maatschappij over genomen voor een bedrag van f 2699,95. Vanaf 1 Dec. 1901 exploiteerde de TMDG. de paardetram .
De Heer P. van de Velde werd op 26 Febr. als directeur benoemd. Deze functie aanvaarde hij op 1 Sept. Voorheen was Dhr. van de Velde werkzaam als inspecteur bij de Dedemsvaartse Stoomtram Maatschappij.
23 April is de dag van de aanbesteding. De werkzaamheden werden opgedragen aan de Firma T. Eijbers te Apeldoorn. De aanneemsom bedroeg f 33785.-

Gezicht op de machineloods. Foto J.Wuestenenk

Lees verder op pagina 2